Hvor meget kender du til brugen af POS system? Arbejder du i retail eller generelt i salg og service, så bruger du med stor sandsynlighed sådan et system. I indlægget her kommer vi til at tale mere om brugen af kassesystemer. Det er ganske gavnligt både for dig som driver virksomhed, men også for dig som er ansat og skal benytte systemet.
Hvad indeholder et POS system?
Hvis du arbejder i butik bruger du med stor sandsynlighed allerede et POS system, måske uden at tænke over det, eller uden helt præcist at vide hvad det er. Sådan helt basalt er det blot den kasse terminal som du bruger i butikken, eller rettere det elektroniske system som din kasseterminal er opsat i. POS system står for Point of Sales system, og er egentlig det system som tracker dit salg, omsætning, osv.
Systemet kan opsættes med forskellige features, alt efter hvad der er behov for i din forretning. Hvis du har en bagerforretning, ønsker du måske at have muligheden for at ekspedienten kan slå hver enkelt vare ind under egen kategori; gifler, håndværkere, tebirkes, brunsvigere, gåsebryst osv.
På den måde kan systemet nemlig vise, når butikken lukkes, præcis hvor meget der er solgt af hver enkelt bagværk. Det kan gøre det nemmere for bageren at beregne hvor meget der typisk sælges af de forskellige varegrupper på en mandag vs. en søndag f.eks. på den måde kan der bages så de passer med hvad der er estimeret vil blive solgt på den givne dag.
Connect dit system med webshop
Har du også en webshop, kan det være en fordel at dit POS sytem er koblet op på den også. På den måde kan du nemlig tracke diverse tal og sammenligne ift. gennemsnitligt salg pr. kunde, omsætning, inventar osv. Du kan nemt flytte en vare fra butik til webshop inde i systemet, eller tilføje størrelser eller nye styles. Ofte arbejder med en platform som Shopify eller lignende. Så længe dine enheder er synkroniserede, kan du nemt og hurtigt se diverse salgs tal for både butik og webshop.
Et POS system er generelt her du foretager salg, og derfor kan se analyser på hvad der er solgt for efterfølgende. Du kan se hvilke varer der sælger bedst, hvor mange kunder du har haft, og hvad de i gennemsnit har købt for hver især. Hvis du står og skal opsætte nyt kasse system eller have opdateret det gamle, så tag kontakt til en udbyder og forhør dig om dine muligheder.