Er boligstyling det du drømmer om at beskæftige dig med på professionelt plan? Så læs med i indlægget her, hvor vi taler mere om den kreative branche, hvordan du kommer ind i den og hvordan du får bygget en kundekreds op.
Kom i gang med boligstyling
Måske står du og er færdig med gymnasiet eller måske står du overfor et karriere skifte. Uanset, så gør hvad du kan, for at opnå de ting du gerne vil. Husk på at når der er noget du virkelig gerne vil, så er det også værd at kæmpe for. Boligstyling er måske netop det du drømmer om at lave. Det er et kreativt fag med mange spændende udfordringer. Det er også en niche hvor du selv skal være lidt opsøgende i forhold til kunder.
Det er vigtigt at du sørger for at bygge en portfolio op, således at kunder eller arbejdsgivere kan få et indblik i hvad du kan. Din portfolio skal fortælle om din sans for æstetik, farve- og materiale sammensætning, pladsoptimering mm. Det er her du har muligheden for at vise dine evner inden for boligstyling, samtidig med at både din personlige stil og din alsidighed inden for indretning skinner igennem. Du skal kunne komme med ideerne, men også lytte til kundens ønsker og behov.
Uddan dig selv
Uanset hvor du er dit liv, er det aldrig for sent at uddanne dig selv. Det kan gøres på rigtig mange måder. Du kan tage en grad inden for f.eks. boligstyling, visual merchandising eller arkitekt, men du kan også selv tage kurser online, læse blogs, se youtube videoer osv for at dygtiggøre dig selv. Det skader ikke at hente inspiration ude fra, og i dag hvor internettet er så stort, er der masser af indhold at hente. Der er så mange inspirerende Youtubere inden for indretning og DIY hacks, og rigtig mange professionelle deler gerne ud af deres tips og erfaringer.
Det er også en god idé for din karriere at begynde at dele det du laver, med offentligheden. Ved at inspirere andre på de sociale medier, kan du ende med at nå meget længere ud, end hvis du blot nøjedes med at sende en portfolio ud til potentielle kunder. Indretnings- og hus profiler er en kæmpe ting på Instagram, så sørg for at blive en del af det miljø. Del ud af det du kan, og spar med andre. Det er en positiv måde at gøre opmærksom på dig selv og dit arbejde inden for boligstyling på.